More initiatives of the Hamburg Kreativ Gesellschaft
De
More initiatives of the Hamburg Kreativ Gesellschaft

Zehn Jahre Browser-Duelle: InnoGames feiert The West-Jubiläum

Am 30. April 2008 startete das zweite Browser-Game der Hamburger Free-to-Play-Veteranen Innogames. Zum Geburtstag von The West erinnert sich das Team, nostalgische Spieler bekommen einen Classic-Server.

"Der wilde, wilde Westen fängt gleich hinter Hamburg an": Als Innogames Ende April 2008 mit "The West" ihr zweites Spiel in den Browser brachten, residierte das kleine Entwicklerstudio noch in zwei überschaubaren Büroräumen in Stade. Gerade erst hatten die Gründer angefangen, Mitarbeiter einzustellen, sie beschäftigten sich mit der Internationalisierung ihres Debütprodukts "Die Stämme" und eben der Veröffentlichung eines zweiten Titels. "The West" sollte beweisen, "dass wir mehr sind als eine One-Hit-Wonder-Company", wie sich Innogames-Chef Hendrik Klindworth in einem Gespräch mit gamecity:Hamburg erinnert. Das dürfte zehn Jahre später wohl niemand mehr bezweifeln.

Eine Dekade nach dem Debüt wird das Wilde Westen-Browsergame immer noch leidenschaftlich gespielt. Rund 19 Millionen Nutzer haben sich bis dato in "The West" registriert, und es kommen immer noch neue Spieler dazu - hauptsächlich durch Mundpropaganda aus dem Freundeskreis. "Wir betreiben kein aktives Marketing, aber wir haben eine sehr loyale Community, unsere Spielerzahl ist sehr stabil", sagt Klindworth. In 18 Sprachen wird "The West" betrieben, das Gros der Spieler stammt aus Europa, aus Frankreich und Deutschland.

[[gallery_5]]

Der Wilde Westen ist eine eher selten genutzte Kulisse für Computer- und Videospiele, und das war einer der Gründe, warum man sich damals bewusst für dieses Szenario entschied. "Wir kamen vom Film her darauf, dass das Thema interessant sein kann", erläutert Hendrik Klindworth einen weiteren wichtigen Gedankengang. Aber nicht nur beim Setting, auch in puncto Spielmechanik wollte man Dinge anders machen als in "Die Stämme", beispielsweise mehr RPG-Elemente integrieren. Das Jubiläum heute hatte man dennoch nicht im Visier: "Das Spiel sollte zwar Spielspaß über Monate hinweg bietet. Aber wir wussten natürlich nicht, wie groß es werden wird. Dass es zehn Jahre werden, war dann aber schon eine Überraschung für uns."

Dass "The West" so lange erfolgreich ist und stets profitabel war, liegt nicht zuletzt an der unablässigen Unterstützung des Titels durch seine Macher. "Wir haben immer wieder neue Inhalte hinzugefügt, tausende von Quests, immer neue Items", so Klindworth. Trotz eines überschaubaren Teams wurde auch kontinuierlich die Spielmechanik erweitert und die Technik verbessert. "The West" sieht heute natürlich ganz anders aus als beim Start 2008.

Um den "The West"-Veteranen - es gibt noch einige aktive Spieler, die seit Anfang an dabei sind - die Erinnerung an die Zeiten damals ein wenig leichter zu machen und um Neueinsteigern die Möglichkeit zu geben, das Spiel in seiner ursprünglichen Form zu erleben, hat Innogames einen Classic-Server aufgesetzt. Auf diesem lässt sich das Spiel ab sofort bis zum 5. Juni in seiner Version 1.0 erleben.

[[youtube_ql129ILqFrg]]

Aber auch in der modernen "The West"-Version wird das Jubiläum gefeiert, mit einer Quest-Reihe, die sich um die Historie des Titels dreht. Und was das Team über das Jubiläum denkt und welche Erinnerungen dazu in den Verantwortlichen aufsteigen, zeigt ein Geburtstagsvideo auf YouTube. Da bleibt uns nur noch, "Alles Gute" und viel Erfolg für die nächsten zehn Jahre zu wünschen.

News

Games Lift: Meet you at the top

For its 2023 edition, the Games Lift Incubator launches with a new space, new concepts, five brand-new teams - and with years of experience.

Games Lift Kick-Off 2023 in New SPACE Innovation Rooms

On Monday, September 11, 2023, the official kick-off of the Games Lift Incubator 2023 took place in the new SPACE innovation space of the Hamburg Kreativ Gesellschaft.

Road to Polaris - Gamecity Hamburg brings 5 indie games to the convention

From October 13 to 15, Polaris, Hamburg's new community convention dedicated to gaming, anime, manga, and Asian pop culture, will open its doors for the second time.

Recap: gamescom 2023

gamescom 2023 was a blast once again – we met some people we rarely see throughout the year otherwise, made new connections and, most importantly, enabled five studios from Hamburg to present their games at the shared Gamecity Hamburg Booth at the Indie Arena Booth.

Hamburg: The Right Place for Your Next Career Level

Hamburg is home to a vast and growing games industry landscape, with over 200 games companies and roughly 2,450 people working in the games sector. Let’s introduce you to the vast amount of companies, educational programs and resources for reaching your next career level.

How to: Make the most of gamescom 2023

For some new members of the industry gamescom 2023 might be their very first visit at the biggest German gaming convention and one of the most important games events worldwide, while others might appreciate a quick refresher on what's going on at gamescom. It's big, it's crazy and it's a lot of fun! Let's take a look at how you can make the most of it as a business visitor.

Road to Polaris 2023 - Apply until August 28

The community convention Polaris takes place on October 13-15 with a three-day program including gaming, e-sports, anime and manga, cosplay, and content creation. Gamecity Hamburg provides free booth packages for Hamburg-based developers, teams, and studios. This way you can present your games, prototypes and demos to the audience and collect direct feedback from your target groups. Applications are open until August 28!

InnoGames Forge of Empires generates one billion euros in lifetime revenues

In 2012, the Hamburg-based developer studio InnoGames launched their strategy hit Forge of Empires, which is still enjoying huge popularity more than 11 years after release. Now, Forge of Empires has surpassed one billion euros in sales. A huge milestone for InnoGames, which shows that successful games can generate significant profits even after years.

Three Questions to: Tiny Roar on their partnership with AONIC

Tiny Roar has become a small institution here in Hamburg since its founding in 2015, both with their original titles, such as their current project "Wanderful" and through collaboration with other studios. This week they announced their partnership with the Swedish investor AONIC, who is now the majority shareholder of Tiny Roar. We took this opportunity to speak to one of the two founders, Maurice Hagelstein, about what this news means for the studio and its future.

Bigpoint celebrates 20 years anniversary

With titles like Farmerama, Seafight and DarkOrbit Reloaded, Bigpoint has been a leading player in the games industry in Hamburg and beyond and is celebrating more than 20 years anniversary! We took this amazing opportunity to talk with Managing Director Michelle Zou about the company and future developments.

Neurodactics releases math learning app Mambio

2021 the Hamburg math learning app Mambio by neurodactics GmbH was supported with 39,273€ with Gamecity Hamburg's prototype funding and 1,172 360€ from the BMWK and has now successfully celebrated its final app release on June 26.

The five winning teams of Games Lift Incubator 2023

Games Lift 2023: These are the five teams

For 2023, five great teams of Hamburg game developers impressed the awarding committee of the Games Lift Incubator with their exciting projects.

More News
Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Cookies are used to make this website work and to enhance your experience.

To learn more about the types of cookies this website uses, see our Cookie Policy. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.